Ostatnio dodane

Zobacz więcej

Milso
fotokonkursy.info

Sonda

Skąd dowiedziałeś sie o naszej szkole?





NIE KOŚ!


fot. Corentin Fohlen, Spot News, 2nd prize stories, WPF 2011

 fot. Corentin Fohlen, Spot News, 2nd prize stories, WPF 2011

 

Dlaczego używamy skośnych kadrów ? Bo się nie mieści, nie pasuje, coś wychodzi nam 
z kadru, chcemy zdynamizować kompozycję. Ale czy zastanawiamy się jaki jest przekaz takiego obrazka? Co dzieje się kiedy linia horyzontu biegnie po skosie ? Jak nasz mózg odbiera taką kompozycję? Jeśli wprowadzamy kadr po skosie to jak odczytywane jest nasze zdjęcie?

 

Na początek to co stworzyła Matka Natura, ucho środkowe i naturalny system zachowania równowagi. Świat który oglądamy to w większości przypadków, rzeczywistość oparta o linię horyzontu. Taki obraz jest dla nas najbardziej czytelny i naturalny w odbiorze. Przykładem może być fotografia natury, przyrody. Ansel Adams to sztandarowe nazwisko fotografii natury. Doskonałość odbitki czarnobiałej i mistrzostwo techniczne. Dbał w swoich pracach o klasyczne piękno krajobrazu i maksymalną czytelność swoich prac. I w tej klasycznej fotografii widzimy mocne, statyczne obrazy oparte właśnie o linię horyzontu. A we współczesnej fotografii przyrodniczej, czy takie obrazowanie nie znudziło się fotografom? Stefano Unterthiner włoski fotograf, laureat drugiej nagrody WPF 2011 w kategorii natura. Doskonałe historie o zwierzętach, można powiedzieć że to reportaż czy fotografia portretowa, której tematem jest życie zwierząt.

Linia horyzontu jest też ważna w obrazach, które oglądamy na co dzień. Obraz ruchomy, telewizja czy film to najlepszy przykład świadomego używania skośnych kadrów. Porównując dwa gatunki; serial i horror łatwo możemy zauważyć różnice w obrazowaniu. Czy w telewizyjnym serialu kamera traci horyzont ? Co odbiera widz, kiedy operator ustawia skośny kadr, nie w sensie kompozycji a ustawiania kamery? Takie zabiegi pojawiają się raczej w filmach sensacyjnych czy horrorach. Po co ? Bo wprowadzają niepokój u widza. Pokazują świat w sposób nienaturalny, sugerujący że coś jest nie tak, że dzieje się coś niepokojącego. Tak właśnie nasz mózg odbiera taki kadr. Często podświadomie mamy wrażenie że coś w takim zdjęciu „nie gra". Tracimy czytelność i przekaz obrazu.

 

fot. Mariusz Kubik
fot. Mariusz Kubik

 

Czy program informacyjny pokazany w taki sposób byłby dla nasz czytelny? Decyzja o poziomie jest bardzo ważna. Przez odpowiednie ustawienie kadru, decydujemy o przekazie zdjęcia jakie robimy. Decydujemy o tym czy będzie to przekaz naturalny czy wprowadzający niepokój u widza.

 

Nie każdy temat pozwala nam na użycie kadru po skosie. Uważajmy na takie kadry. Fotografując ślub kościelny możemy nagle pokazać na zdjęciu katastrofę budowlaną, albo szczęśliwą parę, która wypada z kadru albumu na podłogę. Nie wprowadzajmy do tematu, który ma być czymś pięknym i naturalnym, klimatu niepokoju i zachwiania równowagi. To istotne też dla komponowania serii czy albumu ślubnego. Wrażenie krzywizny widać też gdy chcemy takie zdjęcie powiesić na ścianie. Odejście od linii horyzontu powoduje wrażenie, skrzywionego obrazu.
Takim skośnym kadrem często posługuje się reportaż. Budowanie emocji widza i przekaz a danego miejsca jest w ten sposób często „podbijany" przez fotografów.


fot. Christophe Archambault, Nature, 3rd prize stores, WPF 2011fot. Christophe Archambault, Nature, 3rd prize stores, WPF 2011

 

Christophe Archambault francuski fotograf relacjonuje wybuch wulkany w Indonezji. Świadomie stosuje kadry po skosie, podkreślając niepokojącą sytuację i wprowadzając dodatkowe emocje do zdjęć.

 

Skośne kadry, to również dynamika obrazu. Pamiętajmy jednak o punkcie odniesienia. Czy dynamiczny element fotografowany po skosie, nie traci na swojej dynamice? Jeśli pokażemy element dynamiczny w opozycji do statycznego horyzontu, efekt na pewno będzie mocniejszy. Podkreślimy w ten sposób różnicę między czymś w ruchu a statycznym tłem. Widać to głównie w fotografii sportowej. Dynamika tych zdjęć wynika głównie właśnie z takiej różnicy.


fot. Tomasz Gudzowaty, Sports, 2nd prize stores WPF 2011-12-02fot. Tomasz Gudzowaty, Sports, 2nd prize stores WPF 2011-12-02

 

Obrazy jakie fotografujemy nigdy nie są obojętne dla odbiorcy. Sam kadr jest naszą pierwszą decyzją o tym co chcemy przekazać zdjęciem. Zastanawiajmy się nad tym co fotografujemy i w jaki sposób. Nie ulegajmy łatwej pokusie przekręcania aparatu jeśli nie ma takiej potrzeby. A jeśli już fotografujemy po skosie, to róbmy to świadomie.

 

Autor: Mateusz Orszulski

 http://www.anseladams.com/
 http://www.stefanounterthiner.com/
 http://www.worldpressphoto.org/photo/2011christophearchambaultnas3-al?gallery=890
 http://www.worldpressphoto.org/photo/2011tomaszgudzowatysps2-al?gallery=890

Copyright © 2008-2017 by Kursy i Szkoła fotografii Fotoedukacja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opracowanie projektu graficznego: Sylwester Smigielski
Wdrożenie projektu: Triso.pl

FOTOEDUKACJA
ul. Harcerzy Września 1939r. Nr 5
40-659 KATOWICE-Piotrowice

NIP 643-167-66-33
REGON 240029093-00028

Numer konta:
FOTOEDUKACJA / ING Bank Śląski
25 1050 1357 1000 0022 9016 5642

Tel. (0-32) 206 46 81
kom. 506 146 407 / 506 146 408 / 506 146 409
e-mail: centrum@fotoedukacja.edu.pl