RYSUNEK W SZKOLE FOTOGRAFII?
To nieporozumienie czy jakiś żart?
To całkowicie na miejscu i sensowny przedmiot w procesie nauki fotografii
Jak traktujemy zagadnienie rysunku?
DLACZEGO WARTO UCZYĆ SIĘ FOTOGRAFII?
To pytanie, które często zadają sobie Ci, którzy traktują fotografie jak umiejętność pisania czy czytania. Każdy to potrafi i nie zastanawiamy się nad tym dlaczego.
KAROL JAKUCZEK - RUMUNIA
Dlaczego Rumunia? To nadal często powtarzające się pytanie, gdy informujemy o wyborze kierunku wakacyjnego wyjazdu. Mimo że dostęp do informacji nie stanowi w dzisiejszych czasach żadnego problemu, wyobrażenia na temat ojczyzny Vlada Palovnika nie należą do pozytywnych.
„KONIEC ŚWIATA”
Gdy przysłuchuję się dyskusjom na temat kondycji fotoreportażu nie mam wątpliwości: reportaż fotograficzny w prasie drukowanej dawno już „umarł”. Zastanawiam się czy w Polsce kiedykolwiek się narodził? Wielki ruch jakim był „fotożurnalizm” opanował świat w szybkim tempie lecz Polskę zaledwie musnął. Efektem tego było pojawienie się w kraju kilku tytułów prasowych, które przez kolejne dekady oferowały kompromis pomiędzy tym co chciały a tym co mogły pokazać. Pisma te zdążyły wychować paru znakomitych reporterów, jednak nie były zjawiskiem na tyle silnym, żeby wykształcić w Polaku wytrawnego odbiorcę obrazu.
NIEGRZECZNI CHŁOPCY
Jak poderwać dziewczynę „na fotografa”? Czy liczy się sprzęt, doświadczenie, a może dyplom? Piękno kobiecego ciała inspiruje mężczyzn od wieków, nie tylko do wojen; na szczęście. Prehistoria fotografii pełna jest ekscytujących zdjęć aktów w otoczeniu palm, kolumn, malowanych teł i ówczesnych rekwizytów. Fotografia szybko stała się medium erotycznym, przez łatwość i szybkość utrwalania obrazu.
UWAŻAJ, KOBIETA Z APARATEM!
Boję się kobiet z aparatami. Niebezpieczeństwo jest duże, bo duża jest intuicja i kobieca wrażliwość. Często bezczelność w rejestracji rzeczywistości, bez zbędnego kombinowania i z wielką odwagą. Dla kobiet fotografek nie istnieje konwencja, bo górę biorą emocje. Emocje widoczne w ich pracach, często intymne i bolesne. Emocje do których nie przyznają się mężczyźni, stają się często tematem zdjęć, które niosą mocny ładunek, zaskakują, wzruszają czy bulwersują.
NIE KOŚ! Czyli – po co nam horyzont
Dlaczego używamy skośnych kadrów ? Bo się nie mieści, nie pasuje, coś wychodzi nam z kadru, chcemy zdynamizować kompozycję. Ale czy zastanawiamy się jaki jest przekaz takiego obrazka? Co dzieje się kiedy linia horyzontu biegnie po skosie ? Jak nasz mózg odbiera taką kompozycję? Jeśli wprowadzamy kadr po skosie to jak odczytywane jest nasze zdjęcie?
CORLEONE I PROCES E6 - Esej o twórczości Saula Leiter’a
Urodzinowy tort Hymana Roth'a sprawnie podawany przez kelnera. Ekskluzywny taras hotelu Nacional w Havanie. Jest grudzień 1946 roku. Michael Corleone odpala cygaro i dziękuję za tort. Od początku nie przepadał za Roth'em, miał intuicję bo ten w 1958 organizuje na niego zamach. Wynajęci przez Hymana nowojorscy mafiosi nie są w stanie dopaść Michaela. Fredo Corleone zdradza swojego brata Michaela i tak rozpoczyna się następna wojna w sycylijskiej rodzinie, na ulicach Nowego Yorku.