Choose your language:   PL EN

Milso
fotokonkursy.info

Zaproszenie na warsztaty talbotypi i albumin - ostatnie wolne miejsca


Warsztaty fotograficzne poświęcone technikom talbotypi oraz albuminu odbędą się w terminie 5-6 czerwca 2010. Warsztaty mają charakter otwarty jednak liczba miejsc jest ograniczona do 15 osób.

 

 

 

 

 

Warsztaty oprócz krótkiego omówienia teoretycznego nastawione są na działania praktyczne.

Każdy uczestnik będzie mógł samodzielnie przygotować i wykonać prace w technice talbotypi i albuminu.

Koszt udziału w warsztatach to 50 złotych. Osoby zainteresowane prosimy o przysłanie zgłoszenia na adres centrum@fotoedukacja.edu.pl.

Zgłoszenie powinno zawierać:
Imię oraz Nazwisko
Numer telefonu
Adres e-mail
Na zgłoszenia czekamy do  4 czerwca.
 

Program warsztatów obejmujących 16 godzin:

 

Sobota godzina 9.00- rozpoczęcie  warsztatów
 
  • Wykład na temat „Rys historyczny technik talbotypi oraz albuminu”
  • Omówienie procesów powstawania obrazu w technice albuminowi i talbotypii
  • Przygotowanie materiałów potrzebnych do pracy w technice talbotypi i albuminu
  •  Praca w ciemni
Sobota godzina 17.00- zakończenie  warsztatów
 
 
Niedziela godzina 9.00- rozpoczęcie  warsztatów

·         Pokaz technik

·         Ćwiczenia praktyczne

·         Konsultacje

Niedziela godzina 17.00- zakończenie  warsztatów
 

W ramach warsztatów każdy uczestnik otrzyma wszystkie materiały potrzebne do pracy w technikach talbotypi i albuminy.

Każdy uczestnik warsztatów powinien przygotować we własnym zakresie:

- Gumowe rękawiczki
- Odzież ochronna (fartuch lub ciuchu których nie szkoda bo plamy z azotanu nie schodzą)

 

Warsztaty poprowadzi Pan Rafał Warzecha z Wrocławia.

Rafał Warzecha


Absolwent Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze
Absolwent Uniwersytetu Zielonogórskiego na kierunku Malarstwo specjalność Fotografia.
Wykładowca Wyższego Studium Fotografii w Warszawie
Wykładowca i współtworzący warsztaty zabytkowych technik fotograficznych w
ramach Klubu Miłośników Dawnych Technik Fotograficznych
Wykładowca Akademii Profesjonalnej Fotografii we Wrocławiu

 

Wystawy:


TRZY MIASTA ŚWIETNOŚĆ UTRACONA; indywidualna wystawa w Muzeum Tkactwa
Dolnośląskiego w Kamiennej Górze; Polska 2002;ŻYCIE NA POGRANICZU; wspólna wystawa w Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego w Kamiennej Górze; Polska 2002 ;
ŻYCIE NA POGRANICZU; wspólna wystawa Muzeum w Žacléřu ; Republika Czeska 2003
POCZTÓWKI Z KOŃCA indywidualna wystawa w Galerii ;Korytarz Jelenia Góra Polska 2006
„MASKI” indywidualna wystawa w Galerii Korytarz; Jelenia Góra; Polska 2006
DYLEMATY NAJNOWSZEGO PIKTORIALIZMU POLSKIEGO; wspólna wystawa w Muzeum Regionalnym w Chojnowie ; Polska 2007
Udział w festiwalu „WROCŁAW PODWODNY”; Polska 2008 i 2009
"SZLACHETNA INICJATYWA" ; wspólna wystawa Galeria Obok ZPAF w Warszawie 2009
Uczestnictwo w Galerii Kontakt od 2003 wspólne wystawy w miastach euroregionu Nysa

 

Rafał Warzecha to utalentowany artysta posługujący się klasycznymi
technikami fotograficznymi oraz technikami zabytkowymi, nad rekonstrukcją
których pracuje. Fotografią zainteresował się na przełomie lat 89/90, jednak

dopiero 2002 roku zaczął zajmować się nią profesjonalnie. W 2006 roku
odtworzył technikę pigmentową (carbo), która jest najtrudniejszą metodą i z
tego powodu uważana jest za królową technik piktorialnych. Posługuje się
także techniką oleju fotograficznego równie trudną co poprzednia oraz
metodami srebrowymi talbotypią i albuminą które poddaje procesom tonowania
złotem i platyną (aurotypia i platynotypia). Współpracuje z wybitnym
chemikiem Andrzejem Pytlińskim, który jest autorem licznych publikacji w tej
dziedzinie oraz inicjatorem wielu działań mających na celu popularyzowanie
fotografii.

 

Rafał Warzecha oprócz działań artystycznych prowadzi agencję fotograficzną,
w której wykonuje fotografię komercyjną

 

 

OPIS TECHNIK:

 

Albumina

Pierwsze fotografie-dagerotypy były unikatami. Cały czas poszukiwano metody otrzymywania wielokrotnych odbitek.
Jedną z takich metod były odbitki solne ale w porównaniu do dagerotypów nie miały one ostrości i kontrastu obrazu dagerotypowego. Było to spowodowane przenikaniem obrazu w wewnętrzną strukturę papieru. Próbowano różnych metod pokrywania papieru aż w końcu wymyślono metodę pokrywania papieru kurzym białkiem-albuminą
Za wynalazcę metody albuminowej uważa się Francuza Desire Blanquart-Evrarda (około 1850 r.).
Albuminowe odbitki pozytywowe wykonuje się na papierze lub na innym podłożu uczulonym azotanem srebrowym i pokrytym kurzym białkiem i chlorkiem sodowym. Obraz otrzymuje się przez stykowe naświetlanie negatywu w świetle słonecznym
Odbitki albuminowe mają kolor czerwono-brązowy i można je tonować na inne kolory- od ciepłych brązów poprzez fiolety do głębokich czerni używając do tego celu chlorku złota.

 

Kalotypia (Talbotypia)

Pierwszy proces negatywowo - pozytywowy, opatentowany w 1841 roku przez Anglika Wiliama Henrygo Foxa Talbota.
Utajony obraz negatywowy otrzymuje się na papierze uczulonym azotanem srebra i jodkiem potasowym. Tak przygotowany papier-negatyw umieszcza się w aparacie fotograficznym i naświetla. Następnie papier wywołuje się w roztworze kwasu octowego i galusowego oraz azotanu srebra.
W ten sposób otrzymany papierowy negatyw kopiuje się stykowo w świetle słonecznym na tzw solnym papierze uczulonym za pomocą roztworu azotanu srebra i soli (odbitki solne).
Ta metoda umożliwiła skrócenie czasu naświetania zdjęć do 30 sekund w słoneczny dzień.

 
Serdecznie zapraszamy na warsztaty.
Copyright © 2008-2021 by Szkoła fotografii Katowice, Fotoedukacja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opracowanie projektu graficznego: Sylwester Smigielski
Wdrożenie projektu: Triso.pl

FOTOEDUKACJA
ul. Harcerzy Września 1939r. Nr 5
40-659 KATOWICE-Piotrowice

NIP 643-167-66-33
REGON 240029093-00028

Numer konta:
FOTOEDUKACJA / ING Bank Śląski
25 1050 1357 1000 0022 9016 5642

Tel. (0-32) 206 46 81
kom. 506 146 407 / 506 146 408 / 506 146 409
e-mail: "sekretariat@fotoedukacja.edu.pl"